Hej alla fina människor!
Jag känner att jag skulle ha skrivit det här inlägget för flera dagar sedan men tiden och ron att sitta och skriva har helt enkelt inte infunnit sig förrän nu.
Innan jag skriver något annat så vill jag först och främst säga TACK! 🙏🏻❤️ Tack alla underbara, omtänksamma och fina människor som på olika sätt har stöttat, peppat och uppmuntrat oss under Lotus sjukdomstid, allt ifrån ett hjärta på facebook till mess och telefonsamtal. Från hjärtat tack!❤️ Jag har nog aldrig riktigt förstått vilken tröst man faktiskt kan känna i en svår tid när man får uppmuntrande och stödjande kommentarer i sociala medier men det gör jag verkligen nu. Varenda kommentar var värdefull!
När måndagen kom och det var dags för återbesök hos veterinären i Alingsås var vi ganska utmattade, både Lotus, Håkan och jag. Det tar på krafterna att hålla på med den där ögonbehandlingen varannan timme hela dagarna eftersom Lotus verkligen tyckte att det var jobbigt. Men han vande sig ändå lite efterhand och det blev lättare för honom. Han var även trött av medicinerna som slog ut hans mage så han fick diarré. Vi tog det väldgt lugnt hela helgen med mestadels sömn, medicinering, ögonbehandlingar, korta turer ut och specialfoder för magen så han verkligen bara skulle använda sina krafter för att tillfriskna.
På söndagen insåg vi att ögonserumet som var så viktigt för hornhinnans läkande aldrig skulle räcka tills vi skulle på återbesöket dagen därpå. Det var först då vi fick veta vad det var vi droppade i ögonen på honom. Jag trodde att jag bara skulle kunna be om mer på tex Blå Stjärnan här i stan så vi inte skulle behöva åka så långt bara för lite extra ögondroppar. Men när Blå stjärnan sa att vi kunde komma och att dom skulle börja med att ta blodprov på honom blev jag helt ställd. Varför ska dom ta blodprov för att ge mig ögondroppar? Det var väl bara att be Alingsås djursjukhus om journaluppgifter om dom behövde något? Men det var inte riktigt så enkelt.
Jag fick veta att serumet bestod av blod som blandats med andra komponenter till ett serum för ögat. Blå stjärnan skulle alltså behöva ta Lotus blod för att tillverka serumet innan jag kunde få det. Jag ville verkligen inte behöva utsätta honom för ett veternärbesök med ännu mer provtagning efter allt han varit med om om det inte var absolut nödvändigt. Så jag ringde Alingsås djursjukhus som tack o lov hade serum undansparat och nedfryst till Lotus. Håkan satte sig i bilen och åkte till Alingås för att hämta upp det.
Och så var det måndag förmiddag och vi åkte mot Alingsås igen.
Vi hade väntat oss att Lotus skulle bli stressad eller orolig av att vara tillbaka i den miljön men han var förvånansvärt obrydd. Vi togs emot av vår fantastiska veterinär Ingunn som blev oerhört glad när hon såg hur fint hans öga såg ut och Lotus hälsade glatt på henne. Han hade inga som helst problem med att återigen vara hos veterinären och det var vi otroligt glada och tacksamma för. Hon undrade hur det hade gått med droppningen och om vi klarat av att fullfölja den intensiva behandlingen. Vi berättade om vårt knep med en skinkosttub och en filt och att det hade gått över förväntan. Hon gick iväg för att hämta verktyg och annat för kontroll av hans öga och när hon kom tillbaka hade hon med sig en stor plastspruta fylld med mjukost från personalrummet. 😄
Verktyget hon hade för att testa trycket i ögat tyckte både Håkan och jag såg ganska otäckt ut när det sköt ut en liten typ ”pigg” mot ögat och vi hade stora tvivel om att det skulle funka på Lotus. Trots allt var han fortfarande väldigt rädd om sitt öga. Men det gick hur bra som helst och Ingunn talade om för oss att trycket hade återgått helt till det normala efter att det varit så oerhört högt. Därefter droppade hon hans öga med en gul vätska som färgade hela hornhinnan. Hon lyste med olika typer av ljus i ögat och undersökte det noga. Efter en spänd väntan från vår sida kunde hon glädjande nog berätta att hålet i hornhinnan hade läkt och slutit sig. Det var helt fantastiskt! All envishet med droppandet dessa dagar hade verkligen gett resultat och som det såg ut nu så hade ögat klarat sig och skulle inte behöva opereras bort. Vi var såå glada! ❤️
Vi åkte hem med vår älskade kille. Nu hade vi bara några dagar kvar med metacambehandlingen och sen skulle förhoppningsvis det värsta vara över. Det finns alltid en liten risk att han kan få cherry eye igen, att tårkörteln och tredje ögonlocket som syddes fast under ingreppet inte håller. Men vi håller tummarna för att det ska göra det. Hans syn på det skadade ögat är tyvärr försämrad och vi vet inte än om det kommer att bli bättre efter hand. Men troligtvis inte. Det är dock en ganska mild följd efter det som hänt och det hade kunnat vara mycket värre.
Vi kunde inte låta bli att plocka fram en överbliven fuskchampagne (cider..😄) från nyår och fira vår lille killes friskförklaring. 😍
Hela den här händelsen har givetvis tagit oerhört hårt på oss känslomässigt. Varje människa som har eller har haft ett djur kan såklart förstå det. Och även andra också tror jag. Det som gjorde det hela ännu jobbigare är fortsättningen.
Vi vet inte än idag om hela den här situationen hade kunnat undvikas om Lotus hade fått antibiotika efter tandingreppet. Det kan självklart uppstå infektioner eller andra komplikationer ändå, men man kan med all säkerhet minska risken och eftersom det är så mycket bakterier i munnen under en tandsanering så tycker jag personligen att det borde vara obligatoriskt med antibiotika i samband med det. För flera år sedan när vår förra pälskling Loxy var inne på tandvård hos en annan veterinär så fick vi komma dit på en undersökning innan, där det kontrollerades om det fanns någon förhöjd risk för bakteriespridning. Inflammation, mycket tandsten, tandlossning. Vid minsta risk sattes antibiotika in innan ingreppet för att minska risken för komplikationer. Det fanns ju ett skäl till att man gjorde så.
I vårt fall visade det sig till vår stora fasa och ilska att vårt försäkringsbolag Agria inte kommer att ersätta oss för det minsta av kostnaden för detta. Dom ersätter inte tandingrepp och det har vi haft fullkomligt klart för oss. Vi har ändå haft Agria som försäkringsbolag i 17 (!) år. Vi betalade hela summan på drygt 5000:- efter Lotus tandingrepp och därmed var det ärendet avslutat.
Hans sjukdomstid med ögat, undersökningar, provtagningar, behandlingar, operation och vård mm kostade oss 50230 kronor… ja, ni läste rätt. Det är dyrt med veterinärvård. Men nu, när vi skickade in skadeanmälan för hans ögonsjukdom får vi tvärt avslag med motiveringen att försäkringen inte täcker tandvård eller tandrelaterade sjukdomar. Detta innefattar enligt Agria även alla typer av komplikationer som eventuellt kan uppstå efter ett tandingrepp. Trots att vi egentligen inte vet säkert om detta som hände med Lotus öga berodde på tandingreppet, eller kanske berodde på det pga att den första veternären gjorde en felbedömning som inte satte in antibiotika efteråt, det spelar ingen roll. Det innebär dessutom att om Lotus skulle..säg till exempel snubbla pga sin dåliga syn på sitt öga och skada benet så kommer Agria (enligt sig själva, jag har frågat dom) se benskadan som en vidare följd av tandingreppet som ledde till ögoninflammation som ledde till dålig syn som ledde till ett benbrott. Och därmed inte ersätta benskadan då dom inte ersätter tandrelaterade sjukdomar. 🤷🏼♀️ Ett fantastiskt kryphål för deras del.
Vår veterinär delar tack o lov vår åsikt i det här fallet och tog kontakt med Agrias veterinärer för att diskutera ärendet med dom. Det ledde till att dom skulle se över ärendet på nytt och vi har nu gjort en överklagan. Så ja, där står vi nu. Vi har inte mycket hopp om att Agria kommer att ändra sig. Efter att ha betalat 8000:- per år till dom i 17 år för Loxys och Lotus försäkringar och aldrig nånsin tidigare utnyttjat vår försäkring, så får vi nu avslag när vi behöver hjälp av den försäkring vi faktiskt har tecknat för just sådana här fall. Det är först nu, när vi behöver det, som jag börjar förstå varför så många klagat på Agria genom åren. Själv har jag ju inte upplevt det eftersom jag inte begärt något av dom tidigare, men jag har hört och läst så många berättelser av besvikna, förtvivlade och förbannade djurägare som svikits av Agria genom åren. Nu ångrar jag bittert att jag inte bytte försäkringsbolag när vi skaffade Lotus, något jag funderade på då.
Men hur som helst, nu är saken som den är. Hade vi vetat detta innan så hade vi ändå inte gjort något annorlunda. Vi hade ändå fattat samma beslut för Lotus och betala det själva. Det skulle vi göra i morgon igen om det skulle behövas. För det finns inget viktigare för oss än vår lille killes hälsa, välmående och liv. ❤️❤️❤️