Ja, vi var ju också ute igår, för precis som artikeln på aftonbladet.se säger, så var det den första riktiga vårturen för många, däribland mig själv. Nu kör ju vi Harley, en glidarcykel som man sällan kör särskilt fort med. Man märker rent statistiskt sett, att de flesta olyckor inträffar med så kallade sporthojar. Men självklart inte alltid. Och det påpekades ju också i artikeln att en av förarna som krockade med en bil i en vänstersväng inte körde speciellt fort.
Just det, vänstersvängarna! När jag tog mitt EU-körkort för scootern förra sommaren, så poängterade körskoleläraren just detta. Den största olycksorsaken är vänstersvängarna. Dom är luriga, oavsett om alla tycker att dom gör på rätt sätt. Men just när det gäller två-hjuliga fordon, så ligger den största risken i att vi oftast inte syns bakom eller framför bilarna, så när vi blinkar och saktar in för att svänga vänster och bilen bakom oss även han saktar in, och kanske går ut lite åt höger, då kommer det en bil bakom som inte ens har sett oss, blir irriterad på söndagsåkaren framför sig och bestämmer sig för att dra om. Och precis där svänger vi av åt vänster… Det är bara ett exempel.
Det var mängder med hojar ute igår, vi mötte massor ute på vägarna på vår långtur. Men än har inte bilisterna vant sig vid att mc-säsongen har startat. Därför tycker jag att Eagle Riders initiativ är superbra! Nästa lördag, alltså den 26 april, är det MC’ns dag här i Borås. Då går en mc-kortege ifrån Viared ner till Stora Torget i Borås, och skälet till detta är bland mycket annat, att tala om för bilisterna att nu har mc-säsongen börjat så nu kommer vi finnas ute på vägarna. För hur det än är, man är mer oskyddad på en motorcykel, och likaväl som vi ska ta hänsyn till bilarna, så måste vi få lov att kräva hänsyn även från dem. Ett sammarbete helt enkelt. Ska det vara så svårt? Det tycker jag inte det borde vara.