37C238C3-103B-424C-ABD7-BE7EE808498A

God förmiddag alla denna snöiga lördag!

Jag kände bara att jag var tvungen att skriva av mig lite och samtidigt höra vad andra därute har för erfarenhet av det här med läkarbesök över internet.

Jag har precis provat på det för första gången och det har inte gett mig mer än irritation och ett stort hål i plånboken än så länge. Jag säger ”än så länge” eftersom jag har mailat till supporten som naturligtvis inte har öppet nu under helgen så det återstår att se vad jag får för respons på det på måndag.

I allafall… Jag beslutade mig alltså för att prova en internetdoktor eftersom mitt problem inte är något allvarligt eller livshotande och för att det uttryckligen står på nätdoktorernas sidor att sånt här kan dom hjälpa till med.

Jag lider nämligen av Perioral Dermatit, en hudåkomma som uppstår lite då och då, oftast vid denna årstiden. Den orsakar blossande röda, kliande och flagande utslag, främst kring munnen men kan även sprida sig till området runt näsan eller ögonen. Det var ett par år sedan jag hade det nu, men denna vintern kom det alltså och det med besked. Jag har aldrig gått på någon behandling utan bara kört på så kallad ”nollbehandling”, alltså absolut ingenting. Knappt ens vatten, och absolut inga krämer eller annat. Kortison är strängt förbjudet enligt alla läkare då det bara förvärrar tillståndet. Tyvärr kan detta vara väldigt långvarigt, från veckor och månader upp till år innan det läker. Men jag vet att vissa har blivit hjälpta av antibiotika och bestämde mig nu för att jag ville prova det.

Jag började med att ringa min vårdcentral men i väntan på telefontid därifrån kom jag på att jag kanske skulle prova en doktor på nätet för första gången.

Sagt och gjort, jag googlade lite och fastnade för Medicoo. Dom kunde både ställa diagnos i hudärenden och skriva ut recept enligt informationen på sidan. Där fck jag logga in med mobilt bankid och svara på en del medicinska frågor samt bifoga ett par bilder på mina utslag. Jag fick också skriva några rader till läkaren och där förklarade jag att jag gärna ville prova en antibiotikabehandling denna gången eftersom det är såpass mycket. Jag påpekade också att jag inte använt någon kortisonkräm eftersom jag visste hur mycket värre det blir.

Efter några timmar fick jag svar av en läkare som förklarade att dom inte ska skriva ut antibiotika mot detta tillstånd men att dom rekommenderade en kräm mot svamp med kortison i. Ehh…???😳

Jag förklarade åter igen att jag inte var intresserad av kortison, det var ju bara att gå ut och läsa på vilken hudläkares sida som helst eller 1177 för den delen, för att se att alla avrådde från kortison. Så jag skrev att i såfall fick jag vända mig till en annan läkare.

Lycka till fick jag till svar. Därefter avslutades mitt ärende och jag kunde inte ens skriva något mer i chattkonversationen

Och 250 spänn försvann från min plånbok… 🙄

***

Eftersom min egen vårdcentral inte hade någon tid att ge mig när dom ringde på eftermiddagen så bestämde jag mig idag för att prova en annan nätläkare, Kry denna gång.

Denna sida kändes av någon anledning mer seriös. Dom samarbetad med mitt apotek, Lloyds, där jag hämtar min medicin och allt kändes mer riktigt på något sätt. Jag fick även här svara på en del frågor, ge tillstånd till min journal, skicka foton och sedan skulle jag bli uppringd i ett videosamtal av en läkare inom 15-25 minuter. Tiden hölls perfekt och en doktor ringde upp mig. Jag fick berätta om mina symptom och jag berättade även om gårdagens ”läkarbesök” via en chatt, där jag blivit föreskriven kortisonkräm. Som alla andra läkare tidigare så förfasade sig även denna över detta och förklarade det jag redan visste, att kortison bara förvärrar Perioral Dermatit. Han bad mig vänta en stund, kom tillbaka efter nån minut och jag bad om antibiotika. Plötsligt bröts videosamtalet. Jag satt kvar och väntade en stund men plötsligt fick jag upp ett meddelande där dom ville att jag skulle ge omdöme på mitt besök.

Men….? 😳 Jaha?

Jag fick ingen hjälp, inget svar, inget recept, råd eller vidare information. Ingen avslutning. Min internetuppkoppling var det inget fel på så jag hoppas verkligen inte dom tänker skylla på det! Och här sitter jag nu…utan något resultat men ytterligare 250 jävla spänn fattigare!! 😠 Och det enda sättet att få kontakt med dom igen är att boka ett nytt besök för 250:-! Över min STENDÖDA kropp!

Jag ringde supporten, som såklart var stängd nu under helgen. Så jag mailade i stället. Nu är det bara att invänta (förhoppningsvis) ett svar på måndag.

***

Så min första erfarenhet av läkarbesök på nätet är helst enkelt att det är nog en god tanke, men det verkar inte funka särskilt bra. Hade jag suttit på vårdcentralen så hade dom åtminstone inte bara slängt ut mig utan ett ord, utan nån hjälp för mitt problem. Och nu måste jag ändå försöka få en tid på en riktig vårdcentral.

Det blev ett dyrt läkarbesök det här…. 🙄😒

Photobucket
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Comments are closed.

Posted by Cherlindrea
Dated: 16th december 2017
Filled Under: Allmänt